Hielprik en Gehoortest

Nadat de aangifte is gedaan, maakt een medewerker van de JGZ (JeugdGezondheidsZorg) een afspraak met jou en je partner. Zij komt in de eerste week na de geboorte bij jullie thuis langs, voor het uitvoeren van de hielprik en de gehoortest. Jullie moeten hier uiteraard toestemming voor hebben gegeven.

Hielprik

Bij de hielprik wordt wat bloedafgenomen uit de hiel van de baby. In een laboratorium wordt het bloed onderzocht op 18 verschillende aandoeningen, zoals:

* een aandoening van de schildklier
* een bloedziekte (sikkelcelziekte)
* een aandoening van de bijnier
* een aantal stofwisselingsziekten
* taaislijmziekten

De aandoeningen zijn zeldzaam en komen niet vaak voor. Ze kunnen wel erfelijk zijn en daarom kan snelle opsporing schade aan de gezondheid beperken of voorkomen. De aandoeningen zijn nooit te genezen, maar wel te behandelen. Indien er iets uit de hielprik naar voren komt, worden jullie doorverwezen naar een kinderarts.

Voor meer informatie kun je onderstaande website bekijken.

Gehoortest

Deze test duurt enkele minuten en doet geen pijn. Het gehoor is in veel opzichten belangrijk. Als je kindje niet goed hoort, leert het bijvoorbeeld niet goed praten. Als al vroeg blijkt dat je kindje niet goed hoort, kan de behandeling hiervan snel beginnen. Daarom wordt het gehoor al in de eerste week na de geboorte getest.

Voor meer informatie kun je onderstaande website bekijken.
http://www.rivm.nl/Gehoorscreening pasgeborenen