Pijnbestrijding

Elke bevalling is uniek en iedere vrouw ervaart het op haar eigen manier. Het is vaak voor zowel lichaam als geest, een intensieve en heftige ervaring.

Een bevalling gaat gepaard met weeën, die eigenlijk altijd pijnlijk zijn. Belangrijk om te beseffen, is dat pijn tijdens een bevalling een doel heeft. Je kindje wordt geboren en zonder weeën (en pijn) kan je niet bevallen! Tevens komen de weeën in golven. Het bouwt zicht op, bereikt een piek, en zakt weer af. Tussen de weeën door heeft je lijf rust en kan je op energie komen.

Hoe pijn wordt beleefd, verschilt per vrouw en per bevalling. Van tevoren kun je niet voorspellen hoe jij dat gaat ervaren en waar je precies pijn zult hebben.

Tijdens je bevalling maakt je lichaam zelf natuurlijke pijnstillers aan. Deze noemen we endorfines. Dit maakt je lichaam het beste aan als jij ontspannen bent.

Indien je pijnstilling zou willen, bestaan er naast de medicamenteuze pijnstilling, ook de ‘huis-tuin-en-keuken’ manieren. Deze zijn vaak ook heel effectief. Een aantal standaard adviezen zijn:

• Zorg voor een goede voorbereiding voor wat komen gaat.

• Maak je wensen aan ons kenbaar en rust goed uit.

• Probeer te ontspannen, verkramp niet.

• Rust uit tussen de weeën door.

• Zoek afleiding in de beginfase van je bevalling.

• Concentreer je op je ademhaling.

• Zorg dat je het lekker warm hebt (sokken aan!).

• Zorg voor fijne ondersteuning om je heen (partner, andere naasten).

• Zorg voor rust en een rustige omgeving.

• Blijf van houding wisselen.

• Vraag om een massage indien je dat prettig vindt.

• Ga onder een warme douche, in bad, of gebruik een warme kruik.

Indien bovenstaande adviezen niet genoeg helpen om je pijn voldoende weg te nemen, zijn er nog andere opties. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen niet-medicamenteuze vormen (TENS) en medicamenteuze vormen (pethidine, epiduraal, remifentanil).

TENS

TENS staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Dit is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Deze kan zowel thuis als in het ziekenhuis gebruikt worden en geeft geen schade aan moeder of kind. Je dient deze vóór je bevalling zelf aan te schaffen of ergens te huren. Via elektrodes, draadjes die op je rug geplakt zijn, gaan stroomstootjes je lichaam binnen. Dit geeft een prikkelend of tintelend gevoel. Soms geeft dit een goede afleiding van de pijn van een wee. Het apparaatje kan je zelf bedienen en dit kan je een gevoel van controle geven.

Onderstaande website geeft je hier nog extra informatie over.

Pijnbestrijding met medicatie

Onderstaande pijnbestrijding met medicatie, wordt altijd in het ziekenhuis toegediend.

De reden hiervoor is dat je hartslag, bloeddruk en ademhaling gecontroleerd moeten worden. Tevens moet de conditie van je kindje bewaakt worden door een hartfilmpje (CTG). Medicamenteuze pijnbestrijding wordt alleen gegeven, als blijkt dat zowel jij als je kindje in goede conditie zijn. Je wordt daarom altijd eerst minimaal een half uur aan het CTG gelegd. Pas hierna kan er eventueel pijnstilling toegediend worden.

PETHIDINE

Pethidine is een morfineachtige stof, die wordt toegediend via een injectie in je bovenbeen of in je bil. Vaak wordt deze gegeven in het begin van je bevalling, als je al lange tijd niet slaapt. Met deze pijnbestrijding kan je een goede nacht slapen, voordat je echte bevalling nog moet beginnen. Het werkt binnen een half uur en werkt 2 tot 4 uur.

Er zijn een aantal voor- en nadelen aan deze pijnbestrijding. Lees hierover meer op onderstaande website.

http://deverloskundige.nl/KNOV/folder pijnbestrijding

RUGGENPRIK

Een ruggenprik oftewel epiduraal, is een injectie in je onderrug met pijnstillende werking. Deze wordt geplaatst door de anaesthesist onder plaatselijke verdoving.

Je moet hierbij je rug even bol maken en stil blijven zitten. Meestal binnen 15 minuten voel je dat de pijn een stuk minder wordt en verdwijnt later vaak helemaal.

http://deverloskundige.nl/KNOV folder pijnbestrijding

REMIFENTANIL

Remifentanil is een morfineachtige stof, die wordt toegediend via een infuus. Je krijgt een knopje waarmee je jezelf een 'boost' kunt geven. Het pompje is begrensd, zodat je jezelf nooit teveel kunt toedienen. Remifentanil wordt meestal vanaf 6-7cm ontsluiting gegeven. Het haalt de scherpe kantjes van een wee weg en zorgt ervoor dat je tussen de weeën door meer kan ontspannen. In een eerder stadium van de baring, heeft de ruggenprik vaak de voorkeur.

http://deverloskundige.nl/KNOV folder pijnbestrijding